2019’DA KASKO BİRİNCİLİĞİ BIRAKMADI

2019’DA KASKO BİRİNCİLİĞİ BIRAKMADI

Sektörün 2019 yıl sonu rakamlarında en çok teknik kâr elde ettiği kara araçları, yani bilinen adıyla kasko branşı oldu. Söz konusu branş yıl sonu 1 milyar 866 milyon lira teknik kâr ve %19.8’lik kâr oranı ile birinciliğini korudu. 2018 yıl sonu rakamına göre 1 milyar 562 milyon liralık ciddi bir kâr farkıyla her 100 liralık primin 19.8 lirası kâr olarak kayıtlara geçti. 2020 yıl sonu rakamlarında ise bu durum farklı bir seyir izleyebilir. Koronavirüs salgının ülkemizde görülmeye başlamasından itibaren çeşitli önlemler alındı. Vaka sayısının artışını engellemek ve toplum sağlığını korumak amacıyla işyerleri çalışmalarını durdurdu veya evden çalışma sistemine geçti. Hem iş yoğunluğunun azalması hem de salgının yayılmasını engellemek için ‘EvdeKal’ çağrılarına uyan vatandaşlar özel araçlarını kullanmaya da ara verdiler. Şehirler arası yolculuğa da kısıtlama getirilmesi ile trafik yoğunluğu giderek azaldı. Bu durum göz önünde bulundurulduğunda 2020 yıl sonu rakamlarında araç sigortalarındaki taleplerde azalma eğilimi görülebilir.

Kaskoyu takip eden branş ise 1 milyar 231 milyon lira ve %51.9 oranında teknik kâr ile kaza branşı oldu. Hastalık-sağlık branşı ise %12.3 oran ile 1 milyar 28 milyon teknik kâr üreterek 2018’e göre artış yaşadı. Hastalık- sağlık branşının ardından en çok teknik kâr yazılan branş 835 milyon lira ile yangın ve doğal afetler oldu. Genel zararlar branşında ise 2019 yıl sonunda %8.9 oran ile 523 milyon lira teknik kâr yazıldı. Nakliyat branşında ise her 100 liralık primden 31.6 lira kâr olarak kayıtlara geçerken toplam 300 milyon teknik kâr elde edildi. 

GENEL SORUMLULUKTA 259 MİLYON LİRA ZARAR

2019 sonunda teknik kâr yazan branşların yanı sıra yılı zararla kapatan branşlar da oldu. En fazla zarar eden 752 milyon lira ile kara araçları sorumluluk branşı oldu. 2018 yıl sonunda ise bu rakam 561 milyon liraydı. 2019 yıl sonu teknik kâr rakamlarında en çok dikkat çeken branş işveren mali sorumluluk ve meslek sorumluluk sigortasının da içinde bulunduğu genel sorumluluk branşı oldu. Söz konusu branşta 2018 yıl sonunda 24 milyon lira teknik kâr elde edilirken 2019 yıl sonunda ise branşta, 259 milyon lira zarar edildi. 2019’da bir önceki seneye göre zarar eden branş her 100 liralık primden 15.1 liralık zarar yazdı. Zarar yazılan diğer branşlar ise 22 milyon lira ile su araçları ve 12 milyon lira zarar ile hava araçları branşı olarak kayıtlara geçti.

 

* 2018 yılında ‘Raylı Araçlar’ branşında prim üretimi olmadığı için kâr/zarar oranı %0 gözütmektedir. Zarar önceki yıllardan gelen kuyruktaki  hasarı göstermektedir.


TSB BAŞKANI VE GÜNEŞ SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ ATİLLA BENLİ: COVID-19, kuvvetli sermaye yapısının sektör açısından önemini gösterdi

“COVID-19 salgını, kuvvetli sermaye yapısının sigortacılık sektörü açısından ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gösterdi” diyen TSB Başkanı ve Güneş Sigorta Genel Müdürü Atilla Benli, sigorta sektörünün gerek doğal afetler gerekse bu tarz beklenmedik durumlara her zaman dirençli bir pozisyonda bulunması gerektiğini hatırlattı.

Teknik kâr verileri ile ilgili değerlendirmelerini paylaşan TSB Başkanı ve Güneş Sigorta Genel Müdürü Atilla Benli, “Türk sigortacılık sektöründe 2018’de hayat dışı sigorta branşlarında 47,7 milyar lira, hayat grubu sigorta dallarında ise 6,9 milyar lira prim üretimi gerçekleştirdi. 2019 yılında ise hayat dışı prim üretimi % 21,4 artarak 57,8 milyar liraya, hayat grubu prim üretimi ise %64 artarak 11,3 milyar liraya yükseldi. Sigorta sektöründe yüksek prim üretimi, her zaman yüksek kârlılık anlamına gelmeyebiliyor. Prim üretimindeki önemli artış sonrası, sektörde kârlılık sonuçları daha merakla beklenir hale geldi. Yaklaşık 7,7 milyar liralık bir teknik kârlılık ile 2019 yılını geride bıraktık” dedi.

Olumu geçen 2019 yılının ardından sektörün öz sermayelerini daha da kuvvetlendirmelerini beklediklerini söyleyen Benli “COVID-19 salgını, kuvvetli sermaye yapısının sigortacılık sektörü açısından ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gösterdi. Sektörün gerek doğal afetler gerekse bu tarz beklenmedik durumlara her zaman dirençli bir pozisyonda bulunması gerekiyor” diye konuştu.

‘SEKTÖR YATIRIMLARDAN OLUMLU ETKİLENDİ’

“2019 yılının özellikle ilk yarısında faizlerin nispeten yüksek olması nedeniyle sektörün yatırım gelirlerinden olumlu etkilendiğini görüyoruz. Ancak kârlılığın daha büyük kısmı asıl sigortacılık faaliyetinden gelen teknik kârlılıktan besleniyor. Teknik kârlılık artışını anlamak için de branş bazlı bir değerlendirme yapmak gerekir. 2019 yılında sektör prim üretiminin %83,6’sını üreten hayat dışı alanı, toplam teknik kârlılığın da yaklaşık %70’ini elde etti. Hayat dışında teknik kârlılık 2018 yılına göre %54’lük bir artışla 3,3 milyar liradan yaklaşık 5 milyar liraya yükseldi” diyen Benli açıklamalarına şöyle devam etti: “Kaza branşı 1,2 milyar lira, hastalık/sağlık branşı 1 milyar lira ve kasko 1,8 milyar liralık kâr ile hayat dışında kârlılıkta öne çıkan branşlar oldu. Yangın ve doğal afet branşı 835 milyon lira, genel zararlar branşı da 523 milyon lira kâr elde ederek, 2019 yılında kârlılığa yüksek katkı sağlayan diğer branşlar oldular.”

‘TEKNİK ZARAR YAPISI 2019’DA DA DEVAM ETTİ’

Benli, 2019 sonunda zarar eden branşlar hakkında şunları söyledi: “Sektörün kronik bir sorunu olan sorumluluk branşlarındaki teknik zarar yapısının, 2019 yılında da devam ettiğini görüyoruz. 2018 yılında 561 milyon lira teknik zarar eden kara araçları sorumluluk branşı, 2019 yılında da 752 milyon lira teknik zararla yılı kapadı. Aynı tablo genel sorumluluk branşı için de geçerli. 2018 yılında 24 milyon lira teknik kâr elde eden genel sorumluluk branşı 2019’da 259 milyon lira teknik zarar verdi.

Sorumluluk branşlarının bu olumsuz etkisine karşın, hayat dışı branşının 2019’u yüksek kârlılıkla kapattığını görüyoruz. Bu kârlılığı açıklayan hasar prim oranının hayat dışı alanında %78,8’den %70,2’ye düşmüş olması da önemli bir gelişme. Bu değişimde, kaza branşında brüt hasar prim oranının %17,6’dan %12,5’e; kaskoda %83’den %67’ye; yangın ve doğal afetler branşında %57,4’den %37,2’ye ve genel zararlar branşında da %44,6’dan %38,7’ye düşmesinin etkisi büyük.” Hayat branşı ile ilgili de yorumlarda bulunan Benli, “Hayat ve emeklilik branşları da hayat dışında olduğu gibi 2019’u çok başarılı kapattı. 2019 yılında sektör prim üretiminin %16,4’ünü üreten hayat branşı, toplam teknik kârlılığında yaklaşık %30’unu elde etti. Hayatta teknik kârlılık 2018’e göre %60’lık bir artışla 1,4 milyar liradan yaklaşık 2,2 milyar liraya yükseldi. Bu kâr artışını, hasar prim oranındaki iyileşmeden de görüyoruz” şeklinde konuştu.

‘KASKODA TEKNİK KÂR 5’E KATLANDI’

Kasko branşında 2018 yılında 304 milyon lira olan teknik kârın 2019 yılında yaklaşık 1,86 milyar liraya yükselmesinin çok önemli olduğuna değinen Benli, “2019 yılı teknik kâr sonuçlarında en çarpıcı değişimin kaskoda yaşandığını gördük. Kaskonun dışında kaza, hastalık/sağlık, yangın ve doğal afet branşı ile genel zararlar branşında da yüksek düzeyli teknik kâr elde edildiğini ifade etmiştim. Ancak, bu branşların 2018 teknik kârları ile kıyaslandığında 2019 yılındaki kâr değişiminin belirli sınırlarda kaldığını görüyoruz. Kaskonun teknik kâr değişimi ise 2018’e göre %513’lük bir artış olarak gerçekleşti” dedi. “2018 yılında 7,84 milyar lira düzeyinde olan kasko prim düzeyi, 2019 yılında 9,4 milyar liraya çıktı. Ancak 2018 yılında 5,88 milyon olan kasko poliçe sayısının 2019 yılında 5,67 milyona düştüğünü görüyoruz. Kaba bir hesapla, poliçe başına ortalama prim, %24,6’lık bir artışla 1.332 liradan 1.659 liraya çıkmış oldu” diyen Benli, hasar tarafı ile ilgili de yorumlarda bulundu. Benli, “Hasar tarafına bakacak olursak, 2018 yılında yaklaşık 6 milyar lira olan brüt ödenen hasar düzeyi, 2019 yılında 5,67 milyar liraya geriledi. Bu gerilemenin arkasındaki en önemli nedenler arasında, kaza tespit tutanak sayısının %7 azalması ve kaza ihbar sayılarının azalması ile hasar dosyalarının %25 düşmesidir. Hızdan kaynaklı kazaların önlenmesi amacıyla Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından başlatılan “Ortalama Hız Tespit Sistemi”nin kazalardaki bu düşüşte etkili olduğunu görüyoruz. Kısaca, prim üretimde yaşanan önemli bir artış, buna karşın hasar ödemelerindeki düşüş sonucu kasko branşında teknik kârın oluştuğunu görüyoruz” ifadelerini kullandı. Benli, “Oto branşlarında hasarların %65’lik kısmının yedek parça maliyetlerinden kaynaklandığı ve yedek parçanın büyük bir kısmının da ithal olduğu düşünülecek olursa, ani kur artışlarının sektörün hasar maliyetlerini artırma potansiyelinin olduğunu söylemek yanlış olmaz” açıklamalarında bulundu. COVID-19 salgının yol açtığı ekonomik etkinin, tüm gelişmekte olan ülke paralarının dolara karşı değer kaybını tetiklediğine değinen Benli, “Ekonomi yönetimimiz kurdaki istikrara yönelik önemli adımlar atıyor. Piyasalarda “V” yönlü bir büyümenin fiyatlandığını görüyoruz. Dolayısıyla, bir iki ay içinde yaşanacak normalleşme sinyalleri sonrası döviz kurunun da yavaş yavaş eski seviyelerine döneceğini düşünüyorum. Bu şekilde yaşanacak geçici bir değişimin kur üzerinden maliyetleri kalıcı olarak etkilemesi muhtemel gözükmüyor. Hasar ihbarlarında da azalma var. Ancak, yaz ayları ile birlikte sosyal hayatın yavaş yavaş normalleşmesi, hasar ihbarlarında artışı da beraberinde getirebilir” diye konuştu.

YETKİLİ ACENTELİKLERİMİZ

https://t.me/UnverMurat